Osobowość a sposoby komunikacji

Specjalista: Lidia Jaroch
Czasami zastanawiam się, czy to, że każdy z nas jest nieco inny to wada czy zaleta? Wada wtedy, kiedy nie możemy się porozumieć co do spraw, które są dla nas kluczowe. A często i w drobnych mamy odmienne spojrzenie.
Zaleta, kiedy np. rozwiązujemy problem lub poszukujemy rozwiązania. Bo to nie to samo ;) Im więcej głów, tym więcej pomysłów i więcej możliwości. Nie bez kozery od wieków ludzie mawiają „co dwie głowy to nie jedna”. Co jednak wtedy, gdy nasza osobowość i osobowość osób, z którymi mamy codzienny kontakt stoją do siebie w sprzeczności?
Można omijać szerokim łukiem ludzi z którymi nie umiemy znaleźć porozumienia. Możena udawać, ze się ich nie widzi, można wymyślać wiele uników, aby nasze drogi się nie skrzyżowały. Ale co wtedy gdy musimy spotykać się często? Bo to współpracownik, widujemy się w szkole lub na uczelni. Może na spotkaniach rodzinnych, bo nasz krewny. Lub sąsiad z naprzeciwka?
Można wypracować sobie umiejętności, które są „lekarstwem” na komunikacyjne kłopoty. A tym samym także na problemy z tzw ”trudnymi ludźmi”. Warto je rozwijać. I jeśli dacie radę to zrobić, to dacie też radę niemalże w każdej sytuacji. Przyjrzyjmy się, co to za umiejętności
Pierwsza z nich to UWAŻNOŚĆ
Polega na okazywaniu innym zainteresowania, troski i uwagi. Pokrywa się w znacznym stopniu z umiejętnością słuchania. Ta umiejętność sprawia, że i nasz rozmówca, i my sami angażujemy się bardziej w interakcje.
Ludzie uważni potrafią rozwinąć temat rozmowy, poprzez choćby zadawanie pytań - najlepiej otwartych.Takich jak: „Dlaczego", "Pomyśl co z tym można zrobić" "O czym myślisz" i wiele innych.
Potrafią tez dzielić się czasem rozmowy. Nie gadają bez przerwy wyłuszczając swoja i tylko swoja rację. Dają możliwość wypowiedzi drugiej stronie. Tym samym mogą ustalić wspólne stanowisko.
Druga to PANOWANIE NAD SOBĄ
Jest to niezwykle ważna umiejętność. Wiąże się bezpośrednio z dynamicznością, pewnością siebie czy charyzmą. Ludzie, którzy panują nad własnymi emocjami płynnie się wypowiadają, mówią mocnym i stabilnym głosem, maja bardziej ekspresyjna gestykulację czy nawiązują z rozmówca kontakt wzrokowy. A co najważniejsze potrafią wyrażać swoje zdanie, bez naruszenia praw i poglądów drugiej strony.
Trzecia to KOORDYNACJA
To umiejętność sprawnym kierowaniem rozmowy. Choćby przy pomocy wtrąceń, dzięki którym okazuje się zainteresowanie rozmówcy. To mogą być np takie słowa i zdania jak: "Naprawdę" czy "Tak rozumiem"
Czwarta to EKSPRESYJNOŚĆ
Dzięki niej każda rozmowa jest żywa i urozmaicona. Widać emocje, które znacznie ubarwiają sam przekaz. Ważna jest mimika, uśmiech czy spójność w wyrażaniu emocji pasujących do informacji jakie akurat otrzymujemy.
Bardzo istotnym jest tez , aby nie skupiać się na samym sobie. To jedna z cecha tzw trudnych ludzi”. Zwykle nadmiernie eksponują siebie, nie zważając na swoich rozmówców.
Zapytacie pewnie co zrobić jeśli wszystkie wypracowane umiejętności nie skutkują?
Należy zastanowić się czy relacje, w których jesteśmy musimy dalej kontynuować? Na te zawodowe jest jedyna rada. Jeśli to tylko możliwe - zmienić pracę. A na osobist? Dobrze jest zastanowić się czy interakcje dają więcej korzyści, czy jedynie wpędzają nas w spirale opresji interpersonalnej.
John Gottman psycholog i terapeuta odkrył, że już krótka rozmowa może dać obraz jakie będą dalsze losy jakieś relacji. W sposobie komunikacji widać stosunek ludzi do siebie nawzajem.
Pan Gottam podał 4 charakterystyczne sposoby komunikacji. Jeśli ktoś w stosunku do Was je stosuje powinna zapalić się Wam "czerwona żarówka". Warto być przy tym uczciwym choćby wobec siebie i zastanowić się, czy my sami nie działamy w któryś z opisanych sposobów...
Krytycyzm
Słowa typu "Ty zawsze", "Na tobie nigdy nie można polegać" itp. uruchamiają zasadę afektywną. Zgodnie z nią zły nastrój będzie powodować przypominanie sobie tego co dobre raczej nie było. Innymi słowy po takim komunikacie ludzie zwykle wyobrażają sobie wszystko to co pomiędzy rozmówcami było złe, a zapominają o dobrych relacjach.
Pogarda
To deprecjonowanie drugiej osoby i brak szacunku. Złośliwości „pod czyimś adresem”. Pewnie wiecie o czym piszę... Wzruszanie ramionami, przewracanie oczami, słowa typu "znowu gadasz jakieś bzdury" itd...
Defensywność czyli przerzucenie winy na partnera
To moment kiedy eskalacja konfliktu jest już tak duża, że każdy z rozmówców jest mocno poraniony przez oponenta.
Obojętność, a właściwie pseudo obojętność
Pseudo obojętnoś, bo w rzeczywistości u każdego z rozmówców pojawia się „wulkan emocji”. I choć na zewnątrz wygląda on jak wygasły, to w rzeczywistości czeka na dogodny moment, aby wybuchnąć ze zdwojona siłą. Zanika zrozumienie i bliskość. W ich miejsce pojawia się wrogość.
Jestem pewna, że znajdziecie w tekście wiele użytecznych informacji jak porozumieć się mimo różnić w osobowości. A, żeby interesującą spiąć koniec i początek, to tutaj jest cikawy link. Na stornce znajdziecie test na podstawie którego możecie sprawdzić jaką macie osobowość.
https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci
Tylko pamiętajcie - to nie jest test przeznaczony do selekcji, rekrutacji czy "domowego diagnozowania". To narzędzie rozwojowe, które może mieć i ma sporą wartoś. Wyniki mogą wiele powiedzieć, ale warto podchodzić do nich z odpowiednim dystansem
A jeśli chcielibyście przyjrzeć się bliżej swojej osbowości, zastanwoić jak może wpłynąć na Was sposób komunikacji lub może pomyśleć jak przebudować relację z jakąś "trudną osobą" to pamiętajcie, że specjaliści Przsytani z chęcią Wam pomogą