Idą święta – czyli jak nie dać się manipulacji

person Autor: Administrator comment Comment: 0 favorite Odsłon: 243

Alfabetu ciąg dalszy dzisiaj litera początkuje nasze rozważania.

Idą święta – czyli jak nie dać się manipulacji.

Pierwszego listopada br. dostałam od znajomego życzenia cyt, „zdrowych i wesołych świat Bożego Narodzenia, życzy……” w pierwszej chwili pomyślałam, że coś się koledze „pozajączkowało” :-) , dopiero dalszy wpis uświadomił mi jego żart, dopisek brzmiał „ W tym roku ja będę szybszy od marketów”. ????

Pośmiałam się, ubawiłam, ale za chwile żart zaczął do mnie docierać w zupełnie innym aspekcie, to, że manipulują nami w każdym sklepie, na każdym kroku, wszyscy doskonale wiemy, i do takiej manipulacji zdążyliśmy się już przyzwyczaić, wielu z nas umie skutecznie się przed nią bronić.

Widzę podczas zakupów, że nie ma już praktycznie osób udających się po tzw. duże zakupy bez ich listy, a taki sposób kupowania skutecznie ogranicza manipulacje sklepową.

Nie wiem jak dla was, ale dla mnie jedną z najgorszych manipulacji to nie towary na półkach , każde praktycznie ozdobione świątecznymi ozdobami, nie nachalne hostessy promujące coś tam, coś tam, ale muzyka , a głównie piosenki ściśle związane ze świętami. Wszechobecna muzyka sugeruje świąteczny nastrój, potęguje potrzebę „bycia dobrym” sugeruje, że powinnam na co dzień chodzić w czapce Mikołaja i mieć ze sobą co najmniej malutki woreczek z prezentami, a jak nie mam, to powinnam natychmiast go kupić i zapełnić, czym ? No oczywiście „dobrami” z marketu….

Poza tym muzyka i przekaz jaki niosą ze sobą piosenki sugerują, ze święta

tuz, tuż, a nie za prawie 2 miesiące, -dobra przesadziłam wiem-, zaczynają je puszczać dopiero pod koniec listopada- jak dla mnie to niewielka różnica….

Zaczynam wtedy czuć niepokój, bo przecież jestem do nich kompletnie nie przygotowana, i zamiast cieszyć się, ze mam jeszcze sporo czasu, aby święta były takie jak bym chciała……zaczyna mi rosnąć ciśnienie i niepokój …..

Nie wiem jak wy, ale ja po takich „numerach” jakie fundują markety wchodzę do nich „uzbrojona” :-) w słuchawki na uszach, a z nich płynie muzyka zupełnie odmienna od tej marketowej :-). Pomyślałam sobie jak wy tak, to ja tak, nie dam wam się, manipulacji mówię stanowcze NIE :-)

Ponieważ manipulują nami nie tylko markety, i nie tylko przed świętami, jest okazja aby nieco przybliżyć ten „proceder’ zwany najogólniej manipulacją.

Przeczytajcie jakie są techniki manipulacji, pomogą wam lepiej zrozumieć w jaki sposób próbuje się nami manipulować i co tak naprawdę znaczy manipulacja:

  1. Zasada kontrastu

Kupujesz drogą rzecz (np. ekspres do kawy ) powiedzmy kosztuje 2 tys zł, do tego sprzedawca proponuje Ci dodatkowe akcesoria w postaci, płynu do czyszczenia, tabletek do od kamienienia itd. za jedyne 200 zł. Gdybyś kupował same akcesoria bez ekspresu, pewnie kupił byś coś za 50 zł, myśląc logicznie, że nie ma sensu przepłacać. Kiedy wydajesz 2 tys zł to te 200 zł to już „pryszcz” mówisz więc sprzedawcy TAK proszę dołożyć, ten „super” płyn specjalny dla „tylko i wyłącznie” tego ekspresu do kawy.

Takim oto sposobem stałeś się „szczęśliwym” nabywcą czegoś co Ci było zupełnie zbędne, a co bardziej przygnębiające – ludzie wierzą w zapewnienia sprzedawców.

2. Reguła wzajemności ( UWAGA DZIEWCZYNY!!!! )

Kelnerka przynosi Ci zamówiony obiad, a Ty w zamian za to przeważnie dajesz jej napiwek.

  • Hostessa częstuje Cię kawałkiem nowej czekolady, a Ty w zamian za to kupujesz całą tabliczkę.

  • Dostajesz od jakiejś firmy kosmetycznej próbkę perfum, a następnie kupujesz cały flakon !!!!!!!!!

To również jest manipulacja. Dostając prezent czujesz wdzięczność i chciałbyś to jakoś pokazać osobie, która Cię tym prezentem obdarowała. Dlatego moi mili „próbujcie” , ale jak wam nie odpowiada czekoladka czy innych specyfik mówcie grzecznie, ale stanowczo NIE DZIĘKUJĘ, to zazwyczaj wystarcza, pójdą poszukać innej ofiary manipulacji wzajemności.

      1. Zamknięte pytania

Co chcesz na obiad? Pomidorową czy rosół?, co wypijesz? wodę czy sok?

Pytając w ten sposób po prostu ogranicza się odpowiedź, bo z góry zakłada, że tylko te 2 opcje są do wyboru trzeciej w ogóle się nie przewiduje, czyli wybór jest niewielki, albo żaden. Albo jesz, pijesz co ci zaproponowano, albo będziesz siedzieć przełykając ślinę, bo o kawie czy herbacie możesz zapomnieć.

      1. Zaangażowanie

Idziemy do sklepu i wiemy, że chcemy kupić dany model komputera. Jesteśmy w sklepie, a sprzedawca mówi nam, że ten komputer to niezbyt udany model danego producenta i zaczyna wymieniać kilka drobnych wad. Brzmi absurdalnie, ale to także jest manipulacja. My, jako że szliśmy do sklepu z pewnym celem – będziemy dążyć do tego, żeby go zrealizować i zapewne powiemy sprzedawcy swoje argumenty przemawiające za tym modelem. „Nawet jak nie mam racji, to i tak ją mam”. Często jest tak, że w małej kłótni osoba, która wie, że nie ma racji, próbuje za wszelką cenę bronić swoich przekonań sypiąc absurdalnymi argumentami, często mającymi po prostu wytrącić z równowagi. Zaangażowanie w daną sprawę może być naprawdę bardzo zgubne. Wniosek ? Jak jesteś przekonany, że masz rację uśmiechnij się grzecznie do sprzedawcy podziękuj mu za rady i kup to co zaplanowałeś :-)

5. Prezent

Idąc ulicą spotykamy tzw „potrzebujących” proszących o 2 zł, wiadomo , dlaczego proszą i na co- nie dajemy, ale jak ze wzrokiem „kota ze Shreka” poproszą o 50 gr to już damy, bo proszący zmieniając swoje wymagania daje ci niejako prezent, no to jak się nie odwdzięczyć też prezentem? On zmniejszył oczekiwania względem ciebie to ty teraz możesz się na nie zgodzić prezentując mu te 50 gr. Tez bardzo skuteczna manipulacja. Ci którzy maja dzieci pewnie przypomną sobie jak „pociecha” manipuluje” negocjując godzinę powrotu z imprezy .” Pyt. wrócę o 24-ej w nocy mamo/tato? odp. a w żadnym przypadku, 22.00 masz być w domu najpóźniej, pyt cd. mamo/ tato wszyscy tak będą, no plissss, odp. cd. dobrze wróć o 23.” Małolat wychodząc z domu jest prze-szczęśliwy, bo impreza u kolegi kończy się o 22, ale on będzie mógł zaszpanować, że jest luzakiem .

6. Cytaty

Manipulator często cytuje innych, aby pozbyć się emocji między sobą, a osobą manipulowaną. Powołując się na znane postacie, swoich znajomych czy też zupełnie zmyślone osoby może przekazać nam treści, które nasz świadomy umysł przyjmie zupełnie neutralnie, nie szukając w nich próby oszustwa, ponieważ jeśli miałby nas ktoś oszukać to byłaby to osoba, z którą obecnie rozmawiamy, a przecież ona tylko przytacza wypowiedzi innych. Przykład „ Wiesz, Kowalska powiedziała, że………. i wszyscy co tak zrobili osiągnęli sukces”

7. Autorytety

Lubisz danego aktora i widzisz go w reklamie konta, a wiesz, że będziesz zakładał konto w banku. Skoro Twój ulubiony aktor reklamuje to konto, to dlaczego by nie założyć tam swojego konta? Autorytety można wykorzystać na naprawdę wiele sposobów, np. rozmowa dwóch uczniów z podstawówki: „jego starszy o 10 lat brat mówił, że Superman nie jest tak fajny jak Batman.” i dzięki takiemu nieświadomemu sposobowi manipulacji, obaj zaczną uważać Batmana za tego lepszego.

8. Prawo limitu

„ilość ograniczona”, „liczba miejsc limitowana”, „oferta ważna do” – jedna wielka ściema… Komu opłaca się sprzedawać chętnie kupowany produkt tylko do pewnego dnia? Jest to zwykła, tania zagrywka grająca na emocjach związanych z utraconymi możliwościami

Przypomnijcie sobie ile „cudów na patyku” kupiliście dając się nabierać na to, że już innej okazji nie będzie?

9.Sympatia

„Jesteśmy kolegami, pożycz dychę”. Często zdarza się tak, że działamy wbrew naszej woli, gdy osoba z nami związana prosi nas o coś. Decyzję tę powoduje nic innego, jak strach przed utratą przyjaźni. Jednak czy na pewno osoba, która nami manipuluje jest naszym prawdziwym przyjacielem?

10. Konformizm -inaczej prawo tłumu

Jak wszyscy biegną, a przy tym maja przerażone miny to znaczy , ze samemu tez należy wiać gdzie „pieprz rośnie” bo coś jest na rzeczy. Mimo, że z prawdą i tym, że dotyczy to Ciebie nie ma takie zachowanie innych nic wspólnego.

11. Błędne skojarzenia.

Nie wszystko co drogie jest dobre i nie każdy profesor jest nieomylny. Niektórzy często mają błędne skojarzenia związane z danym towarem. To, że jest on ładnie opakowany i drogi naprawdę nie oznacza jego niezawodności. Ludzie patrzą = musisz być perfekcyjny, odpowiednia stylizacja = poważny i inteligentny człowiek i inne tego typu błędne skojarzenia mogą być kolejnymi narzędziami, które wykorzystuje manipulacja.

12. Prawo oczekiwań

Zawsze się udawało, to dlaczego teraz ma się nie udać?”, „oni zawsze wygrywają, więc dlaczego dzisiaj mają przegrać?” – Manipulant często również wykorzystuje wcześniejsze doświadczenia osoby manipulowanej, by osiągnąć oczekiwany przez siebie skutek. Pewne osoby stosują tę metodę, kiedy „natną” się na jakimś drogim produkcie. „On był taki drogi i jest rewelacyjny (…musi być…)”, podczas gdy w ogóle nie są z niego zadowoleni. Za wszelką cenę będą szukać potwierdzenia jego „rewelacyjności” tym samym próbując oszukać samego siebie. Prawo to nasila się, gdy felernym i drogim produktem najpierw zaczną się chwalić znajomym, a później odkryją jaki ten produkt jest naprawdę.

13. Zainteresowanie.

Często zdarza się, że na ulicach dają nam do reki np. perfumy mówiąc, że rozdają je zupełnie za darmo…ale dopiero dostaniesz je jak kupisz ten zestaw za 100 zł. Budząc zainteresowanie maja nadzieje, ze kupisz to co właśnie oferują.

14. Ukryte koszty

Najpierw zainteresowanie towarem, a gdy już osoba, której manipulacja bezpośrednio dotyczy, praktycznie zdecyduje się na podpisanie umowy czy kupna towaru, wtedy manipulator zaczyna ujawniać ukryte koszty. Skoro już wystarczająco nakręcił na daną usługę, trudniej będzie z niej zrezygnować mimo ukrytych kosztów (to perfidna manipulacja, którą bardzo często stosują np. operatorzy tel komórkowej, o bankach nie wspomnę).

15. Gratis

Do produktu/usługi za określoną cenę dodawany jest gratis mający wywołać wrażenie dodatkowej atrakcji. Działanie to obniża nasze wymagania co do produktu/usługi i spora grupa ludzi jest skłonna skorzystać mimo drobnych wad produktu/usługi, które być może dostrzegła wcześniej.

16. Wywoływanie pozytywnych emocji

„Gwarantujemy Ci niezapomniane przeżycia i 100% zadowolenia. Świetne wrażenia mogą potwierdzić opinie naszych zadowolonych klientów. Dołącz do nich również i Ty! Zapraszamy Cię na prawdopodobnie najlepszą podróż w Twoim życiu. – A. Batko (psycholog) przeprowadził test i potwierdził skuteczność tej metody, ponieważ korzystając z niej zanotował zdecydowanie więcej zgłoszeń na usługę, którą reklamował, niż w przypadku niestosowania tej metody.

Ostrzeżcie swoich bliskich, że nie ma „rewelacyjnych ofert”, może być jedynie rewelacyjna manipulacja.

17. Drogie działanie poprzedzone tanim.

Kupujemy perfumy są w promocji obniżka 75% wow !!!nic tylko kupować i zażywać, zażywać, ale sprzedawca patrząc nam prosto w oczy mówi, do tych perfum mamy jeszcze genialny puder kryje, tuszuje wszystkie niedoskonałości skóry najlepsza marka i w ogóle cud miód i orzeszki.

No cóż po tak zachwalonym produkcie mimo że nie miałyście w planach kupować nowego pudru …kupujecie go!!!!

18. Niezobowiązująca rozmowa

Z badań wynika, że jeśli osoba ma ulec danej ofercie to zrobi to prędzej, jeśli temat docelowy poprzedni niezobowiązująca rozmowa o mało istotnych problemach, w której opinie rozmówców będą podobne.

19. Złudne zaprzeczenie

Nie myśl o ” nowym mieszkaniu” – Twój mózg nie przyjmuje słowa „nie”.

Musi pomyśleć o nowym mieszkaniu, żeby wiedzieć o czym ma nie myśleć.

Często może być to wykorzystywane w reklamowaniu się np.: „Nie myśl, że tylko mirumar.pl jest w stanie zaoferować Ci rzetelne artykuły dotyczące psychologii.

Nie wyobrażaj sobie, że tylko dzięki miromar.pl możesz stać się osobą, która posiądzie naprawdę wartościowe umiejętności perswazyjno-manipulacyjne.

Nie tylko dzięki nam dowiesz się trudno dostępnych informacji dotyczących skrajnych i drastycznych obszarów psychologii.”

Co pomyśli sobie osoba nie znająca tej techniki?

„Hmm, w sumie musi to być dobry serwis, bo nie boi się konkurencji, mówi że nie są jedynym portalem udostępniającym takie informacje. Coś w tym musi być”.

Teraz usuń z powyższej „reklamy” wszystkie słowa „nie”, to zobaczysz to, co mózg zrozumie !!!!!!!!

20. Dobry-zły

Tu odniosę się do filmów „dobry i zły policjant” znacie je wszyscy , a teraz przypomnijcie sobie reklamy ” u nas kupisz najtaniej, jak znajdziesz taniej niż u nas w innym sklepie ten sam produkt zwracamy pieniądze” Komu się chce sprawdzać???- nikomu, a reklama działa.

21. Bezinteresowność

Sprzedawca udaje, że nie zależy mu na sprzedaży czegokolwiek. Neguje inne produkty i ogólnie sprawia wrażenie „szczerego”. Klient myśli, że skoro sprzedawca neguje swoje produkty i nie sprawia wrażenia specjalnie zainteresowanego sprzedażą, to zapewne nie chce nam nic wcisnąć. Dlaczego w takim razie nie kupić od niego, skoro wydaje się szczery? Technika może poskutkować jeszcze bardziej, jeśli „bezinteresowny” sprzedawca w pewnej chwili lekko zasugeruje, że „produkt tam na półce” jest dobry.

To już chyba wszystko co chciałam dzisiaj wam przekazać, tak uzbrojeni w wiedzę i może w słuchawki i dobra muzykę :-) można zacząć świąteczne i nie tylko zakupy :-)

Lidia Jaroch

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Rejestrowanie nowego konta

Masz już konto?
Zaloguj się Lub Resetuj hasło